Chudnutie je proces, kedy telo dostáva zabrať nielen po fyzickej, ale aj psychickej stránke. Ak nepostupuje podľa našich predstáv, môže to v nás vyvolať rôzne negatívne pocity a snaha môže stroskotať. Ako sa tomu vyhnúť?

Počas chudnutia na nás vplýva niekoľko faktorov. Od prístupu nášho okolia, až po naše vlastné nastavenie a rôzne chute na slané či sladké dobroty. Dôležité je nájsť rovnováhu v každej oblasti, ktorá nás bude týmto obdobím sprevádzať.

Nastavte si reálne ciele

Tak, ako ste prišli k svojim kilogramom navyše, tak im musíte dať priestor opustiť vás. To znamená, že ak trvalo mesiace či roky, kým ste sa do daného stavu dostali, budete potrebovať rovnako toľko času, kým prídete k vytúženému cieľu. Aký by mal byť? Hlavne reálny. Nepreceňujte svoje možnosti a sily, aby neprišlo zranenie či sklamanie skôr, než ozajstné výsledky. Ozbrojte sa dávkou trpezlivosti a chuti, ktorá by vás nemala opúšťať. Ideálne je dokumentovať svoje pokroky prostredníctvom fotografií. Keď si ich porovnáte s prvou, kedy ste začínali, verte, že vždy budete o krôčik bližšie k vášmu snu. Vtedy sa vaše méty môžu postupne hýbať dopredu.

Základ je pozitívne myslenie

Nastaviť si hlavu na pozitívny mód je dlhodobý proces, ale ako sa vraví, čím skôr začnete, tým skôr uvidíte výsledky. Tak je to aj pri cvičení. Idú spolu ruka v ruke za úspechom. Niekedy sa nám darí chudnúť ľahko, inokedy sa trápime a výsledok sa nedostaví. Už len samotné rozhodnutie začať, by nám malo prinášať radosť. Je dôležité tešiť sa aj z každého malého úspechu a svoje pokroky si zapisovať.

Motivácia a pevná vôľa

Umenie odolávať rôznym pokušeniam je boj snáď na celý život. Možno si kladiete otázku, pokiaľ ide o boj, je to správne? Podstatné je redukciu nevnímať ako ,,sebatrýznenie“, ale ako nový životný štýl, o ktorom treba byť na 100 percent presvedčení. Rôzne prieskumy ukazujú, že pevná vôľa nie je vrodenou vlastnosťou a je možné ju natrénovať. Lenže staré známe „stačí len chcieť“ zvyčajne celkom nestačí. Bez plánu sa človek k vytýčenému cieľu dostane len ťažko. Od začiatku treba mať jasnú predstavu čo chcete, ako to dosiahnete, kedy začnete, ako dlho to reálne môže trvať, aké bariéry vám môžu v dosiahnutí vašej méty zabrániť a čo sa stane, ak do svojho cieľa dôjdete.

Podeľte sa o svoje úspechy

Začať s chudnutím je veľká vec. Nemali by ste však zabúdať na podporu a pomoc. Ak nemáte skúseností s chudnutím či cvičením, mali by ste sa obrátiť na kvalifikovaných výživových poradcov a trénerov. Najprv vám urobia diagnostiku na základe vašich predošlých skúseností a aktuálneho zdravotného stavu, a potom nastavia nasledujúce kroky, ktoré vás v procese chudnutia budú čakať. Dôležité je, aby ste si v tomto období viac neublížili, ako niekam sa posunuli. Na druhej strane je tu vaša rodina a priatelia, s ktorými sa nehanbite deliť o vaše úspechy. Motivácia a podpora od najbližších je na nezaplatenie. Dokonca mať ,,parťáka“ pri cvičení nikdy nie je na škodu.

Malý snack vždy poruke

Uponáhľané dni, kedy nie je čas na poriadne a kvalitné jedlo. Toto pozná snáď každý. Nesprávne alebo nepravidelné stravovanie vedie k večernému prejedaniu sa, nervozite či nepríjemnej podráždenosti. Naše telo je veľmi zložitý mechanizmus a nie vždy platí jednoduchá rovnica, že keď znížim príjem, chudnem. Často sa stretávam s klientmi, ktorí si myslia, že keď znížia svoj denný kalorický príjem alebo vynechajú niektoré jedlá, ako napríklad večeru, budú automaticky chudnúť. V praxi to ale tak byť vôbec nemusí byť. Ak chcete schudnúť alebo si štíhlu líniu udržať, zamerajte sa na bielkoviny. Deficit proteínov totiž v konečnom dôsledku spôsobuje nielen únavu, ale aj to, že nechudneme, prípadne chudnutie prebieha len na úkor svalovej hmoty. Ak vás čaká náročný deň, ideálne je zbaliť si so sebou desiatu a olovrant, ktorý vás dobije energiou a rýchlo uhasí vlčí hlad.